– Jeg er i gang!

0
43

Noen, ganske mange faktisk, og forhåpentligvis kloke, ord fra Næringsavisens nyansatte redaktør.

Å ta fatt på nye oppgaver, jobbe med nye tema, og ikke minst treffe nye mennesker, er alltid spennende. Derfor gleder jeg meg vilt til å ta fatt på mine mange oppgaver i Næringsavisen. Jeg er her for å kommunisere med både deg og deg, og ikke minst deg, og forhåpentlig vil jeg også kunne bidra til inspirasjon og glede i din hverdag.

Da jeg en gang spurte min daværende sjef om jeg jobbet på et synkende skip, fikk jeg utelukkende tilbakemeldinger som skulle gi meg en trygghetsfølelse i forhold til arbeidsplassen min. At bedriften så gikk konkurs knapt to måneder etter, kom derfor som et stort sjokk. Tall og avgjørelser lå ikke på mitt bord, noe som sterkt begrenset min innsikt, driftsforståelse og dermed også mitt arbeidsmønster i en til tider hektisk hverdag. Jeg har over hode ingen bitterhet i forhold til dette – enhver bedrift kan plutselig gå konkurs, men jeg må innrømme at jeg stiller meg litt uforstående til hvordan enkelte bedrifter drives.

Å forme sin arbeidsplass

Å få lov til å være med på å bygge opp noe nytt og spennende helt fra bunnen av, er derfor en enorm glede for meg. Å selv ha full innsikt i drift, inntekter og utgifter, og i stor grad bestemme mine arbeidsoppgaver selv – i hvert fall i forhold til hva og hvem jeg ønsker å presentere nyheter om – er svært inspirerende. Nå er det kun opp til deg som leser, journalist, gründer, ideskaper, investor og så videre, og meg som redaktør, hvor langt Næringsavisen vil kunne nå, og hva vi sammen kan gjøre for landet vårt.

Jeg savner selvsagt mine tidligere kolleger. Jeg savner også fryktelig mange av de jeg hadde nær kontakt med på daglig, ukentlig, månedlig eller årlig basis – de jeg fikk lov til å hjelpe, ved å spre deres til tider svært begrensede budskap usensurert, til glede for aktørene, arrangørene, små og store næringsdrivende, og ikke minst mine lesere. Nå er det du og jeg som skal ha denne kontakten. Det er vi som sammen skal spre gladsaker fra landets næringsliv – ikke bare ut til andre næringsdrivende, men også til Kari og Ali, Dimitri og Natasha, Ola og Noor. Sammen skal vi skape nyheter og informasjon, som kan inspirere mennesker til å kaste seg ut i drømmen sin, tørre å satse, og kanskje ende opp med å leve akkurat det livet de ønsker seg.

Ingen sak er for liten

Der andre næringsorienterte medier gjerne konsentrerer seg om børsnoterte selskaper og næringsprofiler kjent fra det nasjonale nyhetsbildet, ser vi i Næringsavisen på Jurates ønske om å importere litauiske, polske og russiske matvarer til Norge, tilby disse til dem som er kjent med dem fra før, og i tillegg bidra til å utvikle nordmenns matvaner, som minst like spennende. Og nettopp dette er noe av det som virkelig inspirerer meg i min nye jobb.

Jeg har alltid vært opptatt av «de små», være seg barn og ungdom, fattige, syke eller vanskeligstilte på andre måter, eller mennesker med gode ideer og lite penger – gründerne som er så viktige for landets vekst, samt lag og organisasjoner som får gjort svært mye fornuftig ut av begrensede midler. (Skattlegging av frivillig arbeid? Det er en skam!) Det har alltid vært en ære for meg å få lov til å presentere disse menneskene for omverdenen. Sette deres tanker og behov på dagsorden.

Åpenhet gir muligheter

Jeg har stor tro på åpenhet, da åpenhet er det eneste som hjelper hvis du vil oppnå noe. Gjennom Næringsavisen har vi nå et sted hvor vi kan være åpne på flere måter. Her kan vi, etter at navn og rettigheter er sikret, fortelle potensielle investorer hva som rører seg av kreativitet og stå på-vilje. Vi kan presentere konkrete behov, ved å gjøre andre oppmerksomme på hva som trengs for at produktet eller tjenesten skal bli til en arbeidsplass, en potensiell inntektskilde for dem som velger å gå inn på eiersiden, samt gi nye skattekroner til kommune og stat.

Hvordan skal vi så utføre dette i praksis? Jo, dette kan gjøres på flere måter. De av dere som har bladd litt i nettavisen vår mens den har vært under utprøving ved hjelp av prøve og feile-metoden, har kanskje sett at vi både presenterer enkeltprodukter, nyregistrerte bedrifter, psykologi og andre kloke ord rundt det å jobbe i eller drive en bedrift, nytt om navn – ny styreleder, ny daglig leder og lignende, små og store nyheter fra hele landet, hyggelige reisetips med mer. Og ikke minst godt skrevne bedriftspresentasjoner.

Produkter gis korte presentasjoner etter tips, eller etter at vi har snublet over dem ett eller annet sted på internett. Nyregistrerte bedrifter får vi daglige oppdateringer om fra Brønnøysundregistrene, psykologi og kloke ord finner vi i leserinnlegg/kronikker eller på gode og informative nettsider som for eksempel forskning.no, fhi.no (Folkehelseinstituttet), ssb.no (Statistisk sentralbyrå). Nytt om navn kommer både fra Brønnøysundregistrene og fra tips til redaksjonen. Nyheter blir vi oppmerksomme på både ved å tråle landets lokalaviser, for deretter å ta kontakt med de vi ønsker å skrive om, og igjen etter tips.

Reisetips er noe vi vil forsøke å tilby mer av etter hvert. Dette vil, i all hovedsak, gjøres ved hjelp av etablerte bloggere, men også etter våre egne reiser. Ta kontakt hvis du sitter med noe du gjerne vil ha publisert!

Ønsker du å presentere bedriften din for resten av landet? Ta kontakt, så gjør vi noe med det!

Bli med på laget!

Så da er spørsmålet; vil du bli med meg på karusellen? Som leser, tipser, journalist eller på andre måter…

Vi starter på scratch. Hvor vi ender er opp til deg og meg.

Trønderen, pappaen, hobbymusikeren, humoristen, journalisten og redaktøren Arne Kristian er klar som et nystekt speilegg til å bli kjent med så mye som mulig av det som kryper og går av gode ideer, satsningsmot og stå på-vilje i vårt furede og værbitte land – og ikke minst med deg og deg. Jeg håper vi snakkes.