Nytt fra ditt nærområde

0
36

Næringsavisen er i ferd med å bygge opp et nettverk av journalister, som skal sørge for at spennende nyheter, bedriftsomtaler og produktomtaler fra ditt distrikt, kommer ut til hele landets innbyggere. Er du en av journalistene/skribentene vi leter etter? Eller kanskje du kjenner noen vi bør kontakte? Du og ditt nettverk er uansett de som besitter best kunnskap om, og kjennskap til nærmiljøet ditt.

En form for kronikk, av ARNE KRISTIAN LØVIK STELLANDER

Vi sitter ofte og koser oss på tua vår. Min tue, mitt nærmiljø, mitt nedslagsfelt. Det kan være riktig så komfortabelt å vokte denne tua, drive ting sånn som det alltid har vært drevet, og pleie de kundene man alltid har hatt. Men det kan også være farlig.

Bevissthet rundt egen situasjon

Da jeg, for en del år siden, var med på markedsføringen av det genialt enkle, men allikevel omfattende, publiseringsverktøyet iPublish, opplevde jeg, som alle andre som jobber med markedsføring, mange forskjellige reaksjoner når jeg tok kontakt med artister og bedrifter. En del av dem visste at de hadde behov for et effektivt verktøy til å markedsføre seg selv eller sin bedrift med, mens andre var mindre bevisste.

En reaksjon glemmer jeg aldri

Vi hadde tatt på oss oppgaven å skape en informativ og samlende nettportal for et næringsområde, utenfor en by på Østlandet, og var i full gang med å kontakte de forskjellige bedriftene som var planlagt inkludert i portalen. Prisen per deltakende bedrift var satt svært lavt.

Enkelte ledere forsto vel ikke helt hva som var i ferd med å skje – de visste rett og slett ikke nok om markedsføring på nett – mens andre omfavnet oss og portalen umiddelbart. Men så skjedde det som fikk hele prosjektet til å velte;

Den største aktøren i området sa nei.

– Vi har ikke behov for markedsføring. Vi er kjente nok som vi er, og vi har de kundene vi trenger, var uttalelsen de kom med.

Dette førte til at også andre av aktørene trakk seg, og portalen så dermed aldri dagens lys. De hørte på den største, og skulle ikke være dårligere selv.

– Vi trenger ikke markedsføre oss.

En farlig holdning

En holdning som dette, skulle vise seg å bli skjebnesvanger. I dag er syv av bedriftene borte fra det nevnte næringsområdet, fem av dem – inkludert den største, den som sa nei – har gått konkurs på grunn av manglende omsetning.

Jeg sier ikke med dette, at en kontinuerlig, massiv markedsføring er alfa og omega for enhver bedrift, eller at en allestedsnærværelse er et «leve eller dø» for en bedrift. Min erfaring er, etter veldig mange år som journalist og redaktør, at et og annet drypp av synlighet faktisk kan gjøre susen, og at det stadig finnes mennesker som aldri har hørt om deg, bedriften din eller produktene/tjenestene dine.

Jeg har også opplevd, gang på gang, at synlighet utenfor eget nærområde har utvidet kundekretser og økt omsetninger.

Medieomtale er god reklame

Ikke minst er det sånn at mange ser på omtale i media som verdifull reklame, uansett om saken er positiv eller negativ.

– All omtale er god reklame, har mang en bedriftsleder sagt til meg oppigjennom tiden. Og trolig har de rett. Jeg har til og med sett bedriftsledere henge opp avissider med negativ omtale av egen bedrift, på kontorveggen.

Her i Næringsavisen har vi ingen ønsker om negativ journalistikk. Vi er ikke opptatt av hvem som går konkurs. Disse, i hvert fall de som ikke lever av konkurser, har vi i tankene, og krysser fingrene for at de kommer seg raskt på beina igjen. Vi er opptatt av alle som vil noe, som våger å satse på sine gode ideer, som ønsker å skape arbeidsplasser for seg selv og andre, som tar grep for å endre bedriftens tall i positiv retning og så videre.

Vi vil omtale næringslivet i ditt distrikt, og trenger derfor å komme i kontakt med sultne journalister. Er dette deg? Jeg håper vi snakkes.