Toyota på salgstoppen i mai

0
74
STORFORNØYD: Regionleder Kåre Dybfest fra Toyota-forhandleren Nordvik er strålende fornøyd med å se Toyota på salgstoppen. Foto: Nordvik

I mai måned ble det solgt 13.117 personbiler i Norge. Det viser registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Toyota solgte 2.048 biler og hadde dermed den høyeste markedsandelen av alle bilmerkene med 15,6 prosent – en økning på 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– De sterke salgstallene i mai er et bevis på at hybrid-elektriske biler treffer behovene til veldig mange bilkunder i Norge. Vi merker oss at dette skjer i en tid der valg av bil oppleves som usikkert for mange og der elbiler får de fleste overskriftene, sier Regionleder Kåre Dybfest fra Nordvik.

Blant de tolv mest solgte bilmodellene i mai, var det fire fra Toyota: C-HR, Yaris, Corolla og RAV4, alle med hybrid-elektrisk motorisering.

Toyota RAV4 hybrid er den femte generasjon RAV4, og har slått godt an i markedet med betydelige forbedringer i design, kjøreegenskaper, fremkommelighet, motor og sikkerhet.

– Nordmenn elsker firehjulsdrift, og nå i mai har nye RAV4 kommet til Norge i AWD-i utgave, en ny intelligent firehjulsdrift som gir bedre fremkommelighet enn før, sier Kåre.

Toyota Corolla, som er verdens mest solgte bil gjorde comeback i mars som stasjonsvogn og 5-dørs kombi – begge med Toyotas hybridteknologi. De nye modellene bidro til at Toyota i Norge registrerte rekordmange salgskontrakter i første kvartal. Det er mange av disse bilene som i disse dager leveres ut til kundene.

Nye Toyota Corolla Hybrid. Foto: Nordvik/DroneNord.

Tall fra Norsk Kundebarometer tidligere i mai viser at kundene er svært tilfredse med Toyota. Kundetilfredsheten øker med 0,2 poeng til en score på 83,4 poeng av 100 mulige. Dette er nest best av samtlige norske virksomheter som måles i den omfattende undersøkelsen.

– Dette er en anerkjennelse til alle til alle våre ansatte som setter kunden i sentrum og jobber kontinuerlig med å bli enda bedre. Toyota kommer godt ut i svært mange kundetilfredshetsmålinger, noe som er en viktig forklaring på salgssuksessen, sier Kåre.

Toyota startet en grønn revolusjon i industrien da bilprodusenten lanserte den første hybridbilen for over 20 år siden. Siden har Toyota levert over 13 millioner hybridbiler globalt. Selskapet utvikler teknologien kontinuerlig til å bli mer energieffektiv og miljøvennlig. Nylig åpnet Toyota også opp for at konkurrerende bilprodusenter kan lære av dem, blant annet ved å dele sine patenter innen grønn teknologi.