Hurtigruten satser på miljøvennlige og elektriske katamaraner

0
26
GRØNN SATSING: Her er de første bildene av den elektriske katamaranen MS Bard, som fra 2020 skal seile fra Longyearbyen som en del av Hurtigruten Svalbard. De revolusjonerende katamaranene bygges av gründerselskapet Brim Explorer. Foto: Hurtigruten

Her er skipene som vil gjøre reiseopplevelsen enda grønnere: Sammen med gründerselskapet Brim Explorer introduserer Hurtigruten stillegående, elektriske og utslippsfrie katamaraner.

– Brim og Hurtigruten fant hverandre gjennom vår felles lidenskap for havet. Deres visjon om å endre måten folk får oppleve Arktis på er den perfekt match med Hurtigrutens ambisjoner for et grønnere og mer bærekraftig reiseliv, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Katamaranene, som er under bygging i Norge, får store batteripakker, grønn teknologi og er spesialbygget for å utforske polare farvann. De fleksible skipene kan lades nærmest i hvilken som helst havn, og kan operere på batterier i 10 timer i 10 knop.

.

2020: Longyearbyen

Avtalen med Hurtigruten har en varighet på minst fem år, og gjør at Brim skal spesialbygge en katamaran som skal drives som en del av Hurtigruten Svalbard med norsk mannskap og norsk flagg.

Katamaranen får navnet MS Bard, skal settes i drift fra våren 2020 og skal seile spektakulære dagsturer til steder som Barentsburg, Pyramiden og unike naturperler med Longyearbyen som base.

– Et grønt fotavtrykk er fremtiden for reiselivet både i Arktis og resten av verden. Med dedikerte samarbeidspartnere som Hurtigruten bygger vi skip ulikt noe annet verden har sett, sier Brim Explorer-grunnlegger Agnes Árnadóttir.

Brim Explorer-grunnlegger Agnes Árnadóttir.

.

2019: Lofoten og Nord Norge

Brim Explorers sitt første skip, MS Brim, lanseres i august 2019. Gjennom den nye avtalen får gjestene som reiser med Hurtigruten langs norskekysten mulighet til å gjøre reiseopplevelsen enda mer unik:


**Vår, sommer og høst skal katamaranen i Lofotens fantastiske natur med base i Svolvær.
**På vinteren kan reisende fra hele verden oppleve nordlysseilinger ut fra Tromsø.

Med et rent og moderne design og store panoramavinduer, vil den banebrytende teknologien gjøre at de kun 140 gjestene om bord på katamaranene kommer så nær naturen som mulig – med å liten påvirkning som mulig.

.

Utfordre industrien – strenge standarder for bærekraft

– Vi i Hurtigruten krever at våre samarbeidspartnere følger de samme, strenge standardene for bærekraft som vi gjør. Akkurat som Hurtigruten, jobber Brim med å utfordre bransjen til å gå i en grønnere retning. Sammen kan vi skape opplevelser som er unike og bærekraftige, både for våre gjester og for områdene vi besøker, sier Skjeldam.

– Ved å kombinere grensesprengende og grønn teknologi, et moderne nordisk design og et fokus på bærekraftig reiseliv, har vi utviklet det første sightseeingfartøyet i verden som kan operere en hel dag på elektrisk energi. Vi gleder oss til å bruke vår kunnskap til å flytte reiselivsbransjen i en grønnere retning sammen med Hurtigruten, sier Árnardóttir.

.

Droner og undervannsmikrofoner

I tillegg til de unike naturopplevelser, kommer gjestene til å kunne nyte tilbud fra Hurtigrutens anerkjente, lokale matkonsepter.

For at gjestene skal få utforske natur og dyreliv både over og under vann, kommer katamaranene til å få både hydrofoner (undervannsmikrofoner) og undervannsdroner fra et annet norsk gründerselskap som allerede samarbeider med Hurtigruten, Blueye Robotics.

Blueye-dronene skal bli en del av opplevelsen både på Hurtigrutens ekspedisjonsskip, og Brim Explorer sine katamaraner.

Hurtigrutens konernsjef Daniel Skjeldam. 

.

Samarbeid om teknologiprosjekter

Hurtigruten og Hurtigruten Svalbard vil også jobbe tett med Brim Explorer for å forbedre og utvikle grønn teknologi. Et av eksemplene er å utvikle solcellepaneler for å utnytte midnattssolen – og dermed og lade batteriene mens man seiler i Arktis i sommerhalvåret. 

Et annet er å utvikle ladestasjoner med for eksempel solceller for å kunne lade selv i havner uten infrastruktur.

.

Flere grønne initiativer

De batteridrevne katamaranene er de siste i en rekke av grønne initiativer fra Hurtigruten. I 2018 feiret Hurtigruten 125-årsdagen ved å bli den første store reiselivsaktøren og verdens første cruiserederi til å forby all unødvendig engangsplast

Sommeren 2019 lanseres verdens første hybriddrevne cruiseskip, MS Roald Amundsen, etterfulgt av søsterskipet MS Fridtjof Nansen året etter.

I tillegg skal Hurtigruten bygge om eksisterende skip slik at de kan drives på en kombinasjon av store batteripakker, flytende naturgass (LNG) og biogass (LBG) – som blir produsert av organisk avfall som død fisk.

.

Hurtigruten gir også støtte til lokale og globale prosjeter og initiativer gjennom Hurtigruten Foundation.

SJEKK LISTA: Disse fikk støtte fra Hurtigruten Foundation i 2018

.

Fakta: Hurtigruten Svalbard

Hurtigruten Svalbard er et heleid datterselskap av Hurtigruten, og den største, eldste og mest erfarne aktøren av landbaserte turistaktiviteter i Arktis. Hurtigruten Svalbard eier og driver tre hoteller, flere barer og restauranter og et stort utvalg av utendørsaktiviterer året rundt.

.

Fakta: MS Brim og MS Bard

Skal seile i: Svalbard (mai til oktober), Lofoten (vår/sommer/høst), Tromsø (vinter).
Lengde: 24 m
Bredde: 11 m
Gjester: 140
Sitteplasser utendørs: 80
Batterikapasitet: 800 kwh
Driftskapasitet: 10 timer på 10 knop
Fasiliteter: Åpent kjøkken og bar
Lokalt matkonsept
Skjermer og høyteknologisk utstyr
Blueye undervannsdrone
Undervannsmikrofoner
Flagg: Norsk
Mannskap: Norsk

Om Hurtigruten AS

Hurtigruten ble startet i 1893, og har gjennom 125 år bygget seg opp til verdensleder innen ekspedisjonsreiser.

Selskapet driver den legendariske Kystruten Bergen – Kirkenes, med 11 spesialbygde skip og daglige avganger.

Hurtigrutens stadig voksende flåte av ekspedisjonsskip tar med gjester til spektakulære destinasjoner fra Svalbard i nord til Antarktis i sør.

Vinteren 2018 lanserer Hurtigruten verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen, etterfulgt av søsterskipet MS Fridtjof Nansen året etter.