Norsk nettselskap automatiserer saksbehandlingen

0
21
Dette bildet ble tatt da Powel og Lyse hadde en workshop i februar, hvor funksjonalitet og layout ble planlagt. Fra venstre: Eivind Aasland, Lyse Elnett, Jesper Krogh-Sørensen, Powel, Anders Hansen, Powel Anders og Jesper har utviklet og konfigurert løsningen til Lyse. FOTO: Powel

Lyse Elnett tar snart i bruk en automatisert gravemeldingstjeneste, som vil spare nettselskapet for store saksbehandlingskostnader og entreprenørene for mye tid og frustrasjon.

Det mener Eivind Aasland i Lyse Elnett, som står i spissen for utviklingen av gravemeldingstjenesten sammen med programvarehuset Powel.

– Vi har gjennomført dette utviklingsprosjektet av to hovedgrunner. Vi ønsker å effektivisere vår egen saksbehandling, slik at den går fra å være manuell til automatisk. I tillegg ønsker vi at entreprenørene enklere skal kunne rette en henvendelse til oss og få svar med en gang, sier Aasland.

5.500 gravemeldinger i året

Lyse Elnett får i gjennomsnitt 5.500 gravemeldinger i året. For å svare på disse, er det ansatt to personer på fulltid. Enkelte ganger tar det tid før nettselskapet rekker å svare, noe som skaper frustrasjon hos graveentreprenørene.

– Målet er at 70- til 80 prosent av henvendelsene skal kunne besvares automatisk. Det vil si at de får svar på gravemeldingen innen få minutter, sier han.

Oppstartsmøtet mellom Lyse og Powel ble gjennomført i januar i år, og siden har utviklingen av Powel gravemelding skjedd gradvis. Nå er nettselskapet få uker fra lansering.

– Vi er veldig ivrig etter å komme i gang. Det er ti år siden vi for første gang snakket om å automatisere arbeidsprosesser. Nå er det bare millimeter igjen før lansering. Vi gleder oss stort, sier Aasland, som er forberedt på at brukerne må læres opp. 

– Vi kommer til å invitere brukerne til oss, slik at vi kan lære de hvordan gravemeldingen skal brukes, sier han.

Gravemeldings-senteret til Lyse Elnett er i dag bemannet med to saksbehandlere, Anne Grethe Egeberg (tv) og Marianne Mediaa Fløysvik. Her sammen med teamleder for gravemelding hos Lyse Elnett, Eivind Aasland. FOTO: Lyse Elnett

Entreprenørene ønsker raske svar

Det er ofte slik ifølge Aasland, at det er de samme personene som sender gravemeldingen som også er ute i felt og graver. Gravemeldingene blir enkelte ganger sendt inn når de nærmest er på vei med gravemaskinen og da vil det være en fordel med raske svar.

– Informasjonen vi får inn i våre system, vil også bli mer nøyaktig. Nå kan for eksempel en entreprenør fortelle oss over telefon hvor de kommer til å grave. Gjennom gravemeldingen skal de legge inn informasjonen i kartet selv. Dette vil øke nøyaktigheten. Skulle det skje et avbrudd i en høyspent, vil det bli enklere for oss å finne ut hvor feilen oppstod, sier han.

Håper mange vil ta i bruk Powel gravemelding

Lyse Elnett er den første til å ta i bruk Powel gravemelding i Norge, mens Powel har rundt 15 kunder som bruker en tilsvarende løsning i Danmark. Norske nettselskap er under høyt press for å effektivisere driften sin og Powel har stor tro på at gravemeldingene vil bli tatt i bruk av mange nettselskap etter hvert.

– Alle nettselskap ønsker å effektivisere arbeidsprosessene sine og Powel gravemelding er ett av flere produkter vi tilbyr for å hjelpe de med å løse denne utfordringen. Vi ser veldig fram til at Lyse tar i bruk løsningen og så regner vi med at den vil bli tatt i bruk av flere nettselskap etter hvert. Det finnes få argument for å la være, smiler salgsdirektør i Powel, Richard Schytte.  

Powel AS har sitt hovedkontor i Trondheim, og leverer forretningskritiske programvareløsninger og tilknyttede tjenester spesialtilpasset for å hjelpe energiselskap og offentlige virksomheter med bedre arbeidsprosesser og servicekvalitet. Selskapet er markedsledende innen løsninger for forvaltning og drift av kraftnett og planlegging av vannkraftproduksjon, og innen entreprenør- og kommunaltekniske sektorer. Powel er et privateid selskap grunnlagt i 1996, og har i dag 470 ansatte, kunder i 20 land, og kontorer i åtte.