Her er vinnerne av bransjens designpriser

0
78
ESSENCE: Lundhs, her ved Hege Lundh, vant prisen Årets produkt for «Essence». Prisvinneren er flankert av (f.v.) Designindustriens Egil Sundet og Knut Skove fra juryen. Foto: Kristin Jacobsen / Studio Oscar

Oslo: Northern, Eikund, Lundhs og Brav vant priser på Designindustriens bransjedag tirsdag ettermiddag.

HENNING POULSEN/PRESSENYTT tekst

Tirsdag 11. juni ble vinnerne av Årets eksportbedrift, Årets merkevarebygger, Årets produkt og Klassikerprisen kåret under Bransjedagen i Næringslivets Hus i Oslo. Det er Designindustrien som står bak prisene.

– Dette er svært verdige vinnere som har levert eksepsjonelt gode løsninger i design- og ferdigvarebransjen. Det er bare å ta av hatten for Northern, Brav Norway, Lundhs og Eikund, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

Northern vant prisen Årets eksportbedrift, Brav Norway ble kåret til Årets merkevarebygger, Lundhs sikret seg produktprisen for serien «Essence», mens Eikund vant Klassikerprisen for sin relansering av møbelikonet «Krysset».

Eksklusivt larvikittinteriør

Prisen Årets produkt gikk til tradisjonsrike Lundhs, Nord-Europas største produsent av naturstein. De har skapt «Essence», en eksklusiv kolleksjon av vaser, fat og mortere, sammen med designerne Sverre Uhnger og Thomas Jenkins.

– Dette er en veldig hyggelig oppmerksomhet, fordi vi har lagt mye tid og engasjement i dette arbeidet. Vi er veldig stolte av denne serien med steinartikler som vi har laget sammen med to velrenommerte og dyktige designere, sier Hege Elisabeth Lundh, markedsdirektør i Lundhs.

Brukes over hele verden

Hun er opptatt av de mange bruksområdene til den lokale Larvik-steinen, larvikitt, som hun beskriver som svært robust og kompakt.

– Den brukes verden over til fasader, gulv og benkeplater. De siste årene har vi opplevd økende interesse blant designere, arkitekter, kunstnere og sluttbrukere. Derfor tenkte vi det kunne bli spennende med en egen interiørkolleksjon i larvikitt, sier Lundh.

Lundhs jobber iherdig for å gå fra å være en ren råvareprodusent til å bygge en global merkevare. Da er det viktig å vise at larvikitten kan brukes til svært mye.

Designjuryen er svært begeistret for «Essence»:

«Dette er en spennende leverandør av produkter basert på egen råvare, som er norsk. De har utviklet et serie produkter i samarbeid med to spennende designere. Produktene har skapt myke linjer i et ellers svært hardt materiale,» lyder rosen fra juryen.

Tilbehørsserien debuterte under London Design Fair i fjor høst. Den har ifølge Lundh fått stor oppmerksomhet i blant annet Storbritannia og Tyskland, og selges i noen få utvalgte butikker – The Conran Shop i London, Pur Norsk i Oslo og Nr9 i Sandefjord – samt i Lundhs egen nettbutikk.

Relanserte norsk møbelikon

Klassikerprisen gikk til det ferske møbelselskapet Eikund.

I 2015 gikk Morten Hippe, Frode Tingbø og Jørgen Tengesdal på skattejakt. På støvete loft og i gamle arkivskap lette de etter norsk møbelgull. Ett av funnene deres var «Krysset», en stol Fredrik A. Kayser (1924-1968) designet i 1955.

Loungestolen ble en av de første relanseringene til den nye møbelbedriften i Hellvik.

– Dette er utrolig gøy både for oss i Eikund og for de gjenlevende døtrene til Fredrik A. Kayser. Stolen «Krysset» er vår bestselger i kroner og øre, og vi merker stor interesse både i Norge og Storbritannia, sier administrerende direktør Jørgen Tengesdal.

Utfordrer danskene

Han mener norsk design har et stort og urealisert potensial.

– Vi er ute og sjekker temperaturen i en rekke markeder, blant annet i USA og Tyskland. Tilbakemeldingene vi får er svært positive. Folk synes det er kjempegøy at det kommer flere nordiske designaktører på banen. Hittil har særlig danskene vært dominerende, sier Tengesdal.

Han er stolt over Jærens historie som møbelprodusent.

– Fra 1850 og drøye hundre år fram i tid var det på det meste om lag 50 møbelfabrikker her. Nå er det meste borte, og andre næringer har kommet til. Jærbuer er driftige folk og du finner mange flinke gründere her, sier Tengesdal.

Designjuryen er svært begeistret for klassikerstolen til Eikund:

«Produktet er en tydelig representant for skandinavisk design i norsk tapning. Møbelet er vakkert og krever håndverkkompetanse av ypperste kvalitet. Produktet produseres i Norge av en bedrift som bidrar med stor entusiasme og kompetanse,» står det i jurykjennelsen.

ÅRETS EKSPORTBEDRIFT: Northern ved (f.v.) Ove Rogne og Anders Emil Andersen mottok prisen Årets eksportbedrift. Foto: Kristin Jacobsen / Studio Oscar

Ypper seg mot svensk og dansk design

Northern mottok prisen Årets eksportbedrift under bransjedagen.

– Vi er glade for å bidra til å sette Norge på designkartet – og for å vise at også nye, norske møbelprodusenter som oss kan være synlige og utfordre dominansen til våre skandinaviske kolleger, sier Ove Rogne, gründer og administrerende direktør i Northern.

Northern er i stor vekst på eksportsiden, med en eksportandel på 60 prosent ved begynnelsen av 2019. Rogne forteller at selskapet har jobbet målbevisst med eksportsatsingen, og at det har vært et langt lerret å bleke.

– Vi vokser særlig i våre fokusmarkeder, som Norge, Sverige, Tyskland, Storbritannia og Frankrike. I tillegg jobber vi med agenter i andre markeder i Europa, USA, Asia og Australia for å nå så bredt som mulig. Vi opplever stor interesse fra alle verdens hjørner, sier han.

Designjuryen er full av lovord om Northern:

«Bedriften har gjort seg synlig i lang tid med god design og gode produkter. Når bedriften ruller ut nye produkter, skjer det i et koordinert samarbeid med en gruppe store distributører. Gjennom sitt innovative eksportarbeid har de åpnet nye kanaler som også kan komme andre norske produsenter til nytte,» skriver juryen.

ÅRETS MERKEVAREBYGGER: Brav vant prisen Årets merkevarebygger. Her er Åge Skinstad flankert (f.v.) av Designindustriens Egil Sundet og Knut Skove fra juryen. Foto: Kristin Jacobsen / Studio Oscar

Gjør drømmer til minner

Brav Norway ble kåret til Årets merkevarebygger.

– Dette er svært viktig for oss. Målet vårt er å være globalt merkevarehus som står for verdiene mot, samspill og lidenskap. Samtidig skal vi dyrke våre merkevarer, som Swix, Toko, Lundhags, Helsport, Hard Rocx og Ulvang samt Skisporet, sier administrerende direktør Tomas Holmestad.

Han forteller at Bravs visjon er å gjøre drømmer til minner. Som merkevare mot forretningsmarkedet ble Brav lansert i 2018, etter en omfattende intern prosess for å få på plass en verdiplattform som kunne samle de ulike merkevarene i én flokk.

– Verdiplattformen er vårt kompass, og dette går igjen i Brav-logoen, der A-en er formet som et kompass, sier Holmestad.

Satser digitalt

Ut mot konsumentmarkedet er det ifølge Holmestad digital merkevarebygging som gjelder.

– Vi må være der konsumenten er, og det er på digitale flater. Sportsmarketing, der vi jobber gjennom influensere og sponsorater, er også svært viktig for oss. Brav står for hederlighet og ordentlighet. Derfor er bærekraft og sosialt ansvar en del av vårt DNA og noe vi jobber mye med, forteller han.

«Brav har på kort tid blitt kjent som et merkevarehus for sports- og fritidsmarkedet, basert på merkevarer som er verdensledende i sine segmenter. De forteller en god historie om produkter der norsk hverdagskompetanse gir troverdighet og kvalitet,» ifølge jurykjennelsen.

Bransjedagen 2019

* Et årlig arrangement for møbel- og designbransjen.

* Arrangeres av Designindustrien.

* Årets tema er markeder i endring og norsk ferdigvareeksport.

* Bransjedagen byr på foredrag og workshoper, i tillegg til utdeling av fire bransjepriser.

* Les mer her: https://www.norskindustri.no/kurs-og-arrangementer/arrangement/2019/q2/designindustrien-bransjedag-og-arsmote/